Köpvillkor
Betalningskrav
När du lägger en beställning på iPhonebutiken.se accepterar du att beställningen innebär ett betalningsansvar.Betalningssätt
Tillsammans med Svea Bank AB erbjuder vi följande betalningsalternativ:- Kortbetalning
- Swish
- Faktura: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna för privatpersoner, 30 dagar för företag, se alla villkor för företag längre ner på sidan. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här
- Delbetala: Välj vad du vill betala varje månad. För mer information om Delbetala inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här
- Direkt från din bank: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts
- E-faktura för företag (PEPPOL/GLN): 30 dagar
Vi rekommenderar Svea Pay-appen för att hålla koll på dina betalningar.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy Personuppgiftspolicy.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Sveas sekretesspolicy .
Vid fakturabetalning mailas denna till angiven e-postadress när vi har skickat din order.
Har du några ytterligare frågor eller funderingar kring betalsätt är du välkommen att ringa Svea på 08-514 931 13, mån-tors mellan 08.00 - 19.00, fredagar 08.00 - 18.00, lördag 10.00 - 17.00 och söndag 11.00-17.00.
Fraktkostnad
Vi tillämpar fraktkostnad från 49 kr, på köp under 1000 kr. Vid ordervärde på minst 1000 kr så är frakten fri. Hemleverans kostar från 99 kr oavsett ordervärde.Leverans
Lägger du din order innan 14:00 expedierar vi den samma dag (gäller VARDAGAR). Observera att detta endast gäller varor som finns på lager. I regel är alla våra produkter lagervaror, men om en produkt mot förmodan är slut i vårt lager tar det 3-90 dagar (beroende på produkt) att leverera varan eftersom vi först måste lägga en beställning hos vår leverantör.Är varan restnoterad hos vår leverantör kommer vi att höra av oss och då får ni välja om ni vill ha övriga varor i beställningen levererade, eller om ni vill vänta på att den restnoterade varan åter kommer in i lager hos leverantören.
Vi erbjuder inte delleverans när lagerstatus stämmer.
Du har rätt att häva köpet om du inte godkänner en ny föreslagen leveranstid vid eventuell försening.
I kassan kan du välja om du vill få leverans med Postnord, Instabox eller Budbee (förutsatt att de erbjuder leverans till ditt postnummer).
Postnord
Företagspaket och tyngre varor skickas med PostNord. I kassan kan du själv välja vilket ombud du vill att din order skickas till. Lätta paket och mindre brev skickas med PostNord direkt till din brevlåda. Bedömer brevbäraren att paketet inte får plats, skickas den vidare till närmaste PostNord-ombud.MyPack Home
Flexibel hemleveransVi levererar till ditt hem inom överenskommet tidsfönster vardagar klockan 08-21. Du kan också välja att få leverans även om ingen är hemma.
Flexibel hemleverans
Dina varor levereras till samma adress som du angivit i betalningssteget. Du får ett meddelande via sms, mejl eller i appen PostNord, när paket är på väg. Då kan du välja dag och tid för leverans till ditt hem, till ditt postombud om du vill hämta varan där, eller till något av våra serviceställen.
Du kan också välja att få ditt paket levererat även om ingen är hemma. Bor du i villa eller radhus kan du välja plats för leverans från en lista, exempelvis carport, altan eller baksida.
Vi levererar till port eller tomtgräns och du ansvarar för upp- och inbärning. Paketet (försändelsen) kontrolleras och kvitteras av dig vid porten för pall och styckegods, eller vid dörren för paket.
Du kan också enkelt ändra tiden för leverans. När vi levererat får du ett sms eller en avisering via mejl.
Instabox och Budbee
För Instabox och Budbee erbjuder vi både leverans till paketskåp och hemleverans. I kassan kan du direkt välja var du vill hämta upp din order.
Våra olika lagerstatusar
- Finns i lager - varan finns i vårt eget lager i Kalmar
- Leverans 3-7 dagar - varan finns på fjärrlager
- 4-14 dagars leveranstid - varan förmodas finnas på lager hos leverantör, men vet ej säkert då fjärrlagermöjligghet ej finns
- 2-4 veckors leveranstid - varor som inte finns på lager, och beställs från andra kontinenter än Europa (ex USA, Asien)
- 4-6 veckors leveranstid - varor som är restnoterade hos leverantörer, utan några preliminära leveransdatum
Ej utlösta paket
Skrymmande försändelser (så gott som alla som vi skickar) ligger kvar på uthämtningsstället i 7/14 dagar. Hämtas inte paketet/brevet ut inom denna tidsram returneras det automatiskt till iPhonebutiken. Även större försändelser som skickas som postpaket ligger kvar på uthämtningsstället i 7/14 dagar.Eftersom vi får stå för frakt både till och från ert avhämtningsställe debiterar vi er för alla outlösta paket/brev med 249 kr för att täcka våra omkostnader.
Fakturering för outlösta paket/brev sköts av Svea AB.
Beställningar i andras namn
Det är inte tillåtet att beställa varor i någon annans namn eller adress utan dennes vetskap och godkännande.Falskbeställningar polisanmäls utan undantag. Vi loggar IP vid varje beställning, som bifogas vår polisanmälan.
Avbeställning
Så länge er order har status Mottagen eller Under behandling går det bra att avbeställa genom att skicka ett mail till .Är beställningen redan skickad kan ni utnyttja er ångerrätt. Läs mer om den nedan.
Öppet köp / ångerrätt
Enligt distanshandelslagen måste e-handlare erbjuda 14 dagars ångerrätt.Vi är så säkra på att våra produkter håller god kvalitet att vi har valt att erbjuda 60 dagars ångerrätt! Observera att du måste skicka tillbaka produkten till oss inom 14 dagar efter du aviserat att du ämnar returnera en del av, eller hela din beställning.
För begagnade mobiltelefoner gäller andra villkor. För dessa produkter gäller endast 14 dagars ångerrätt. Läs mer nedan.
Om du mot förmodan skulle vilja utnyttja ångerrätten, följ stegen i vår returhantering .
Vid öppet köp ersätter vi inga fraktkostnader till oss utan det är du som kund som står för returfrakten (vi rekommenderar nästan alltid frimärken, då det är billigaste sättet).
Vid reklamationer/garantiärenden står vi för returfrakten.
Återbetalningar sköts av Svea och pengarna återförs till ditt kort eller bankkonto inom 7 dagar.
Vi godkänner endast full återbetalning om originalförpackningen returneras tillsammans med produkten och är intakt. Vid defekt förpackning eller uppenbar åverkan på produkten kommer prisavdrag ske, på mellan 30-100% av produktens värde.
Obs! Öppet köp gäller inte om du:
- öppnat förpackningen på hörlurar/headset/bluetooth
- öppnat förpackningen på en hygien-/hälso-/intimprodukt
- köpt en produkt som behandlar kryptovaluta, som t ex Ledger, Trezor, SecuX eller Yubico
Öppet köp / ångerrätt Begagnade telefoner
För öppet köp/ ångerrätt på begagnade mobiltelefoner gäller andra villkor. För dessa produkter erbjuder vi 14 dagars ångerrätt. Den returnerade mobiltelefonen kommer gås igenom av en tekniker innan returen kan godkännas.För att en full återbetalning ska godkännas behöver dessa krav uppfyllas
- Mobiltelefonen ska komma i sin ursprungliga förpackning som den levererades i
- Mobiltelefonen ska vara fabriksåterställd
- Mobiltelefonen får inte vara låst med lösenkod eller Apple-ID (Hitta min iPhone)
- Mobiltelefonens funktioner ska vara oförändrade
- Mobiltelefonen ska vara i samma skick som du fick den, d.v.s. uppfylla rätt krav för de olika A/B/C-graderingarna
Vid defekt förpackning eller uppenbar åverkan på mobiltelefonen kommer ett prisavdrag ske på mellan 30-100% av produktens värde. Se därför till att förpacka din produkt noggrant.
Obs! Se till så att ditt SIM-kort inte är med i returen då vi inte kan garantera återlämnandet av dessa.
Handlar det istället om en trasig produkt är det garantirätten som gäller, läs mer om det nedan.
Garanti
De flesta leverantörer lämnar 1 års garanti. Garantitid per märke hittar du här: GarantitiderFör det fåtal produkter utan märken lämnar vi sex månaders garanti. Garanti gäller ej vid oaktsamhet eller otillbörlig användning av produkten.
För begagnade mobiltelefoner gäller 1 års garanti.
Reklamation
Vi följer konsumentköplagen (KKL) vilket ger dig som kund rätt att reklamera en produkt i tre år från inköpsdatum. Reklamationsrätten fungerar så här:Inom de sex första månaderna ligger det på oss (iPhonebutiken) som säljare att bevisa att du som köpare orsakat felet, därefter skall du som köpare bevisa att varan har haft ett ursprungligt fel.
Reklamation skall alltid ske inom skälig tid och produkten ska skickas tillbaka inom skälig tid (2 månader).
Vid godkänd reklamation står vi för fraktkostnaderna (dock inte för REK-kostnad).
Vi kommer att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid en eventuell tvist
För att reklamera en vara, följ stegen i vår returhantering .
Felaktig prissättning
Vi reserverar oss för felaktig prissättning.Loggning och lagring av kunduppgifter
Vi säljer eller förmedlar aldrig dina uppgifter till tredje part. Vi loggar endast information nödvändig för att du ska kunna genomföra köp, som adress och namn. E-postadress måste anges för att vi ska kunna skicka orderbekräftelse och orderstatus.Vi loggar IP-adress enbart för användning vid falskbeställningar.
Lagring av personuppgifter
Genom att godkänna dessa köpvillkor vid genomförandet av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar till oss enligt vår Personuppgiftspolicy.Skogstrollen AB är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar till oss. Uppgifterna behandlas för att kunna administrera ditt köp och i syfte att fullgöra vårt åtaganden gentemot dig som kund. Uppgifterna kan också komma att användas i marknadsföringssyfte. Du har som kund rätt att motsätta dig att dina personuppgifter används i marknadsföringssyfte. Anmälan om sådan reklamspärr görs skriftlig till iPhonebutiken, Box 801, 391 28 Kalmar.
Åldersgräns
För att handla på iPhonebutiken.se måste du ha fyllt 18 år. Är du yngre än 18 måste du ha förälders eller målsmans godkännande. Du förutsätts ha läst dessa köpvillkor när du lägger en order.Ordrar som läggs i falskt namn, personnummer eller adress polisanmäls.
Företag som handlar mot faktura
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller . Dataskyddsombud nås på .
Pricerunner Köpgaranti
Ditt köp hos oss omfattas gratis av PriceRunner Köpgaranti. Det ger dig upp till 50.000 kronor om något skulle gå snett. För att omfattas av Köpgarantin så behöver du vara registrerad medlem på PriceRunner.
För dig som inte är medlem på PriceRunner och besökt oss genom deras tjänst så kan du ändå få ditt köp omfattat av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är att inom en timme registrera dig gratis på deras hemsida. Det går på ett kick! Bli medlem gratis på PriceRunner
PriceRunner Köpgaranti ersätter dig för skada på varan vid leverans, trasig vara, om en enskild vara saknas vid leverans, om varan är felaktig eller om leverans av varan uteblir. Tänk på att beställningen måste vara adresserad till dig som privatperson.
Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. PriceRunner Köpgaranti lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.
På PriceRunner hittar du en lista på kategorier som ej omfattas samt kompletta användarvillkor som gäller.